Ondřej Chrást: Praha 6 je ve stavu dopravní nouze, paralelní dráha na letišti může situaci jen zhoršit

Nejhorší je, že se autoři zásadních projektů vůbec nebaví s lidmi, kterých se tyto projekty dotknou, říká předseda pirátského zastupitelského klubu a člen dozorčí rady Prague City Tourism.

Jedním z největších projektů, které ovlivňují podobu Prahy 6, je přestavba Vítězného náměstí. Jak se vám líbí nová podoba „Kulaťáku“?

Vítáme, že proběhla mezinárodní soutěž. Podoba veřejného prostoru by měla být výsledkem co nejširšího konsenzu města, odborníků, ale i veřejnosti – a tady právě očekáváme participaci s občany, která ještě neproběhla.

Jak by měla taková participace vypadat?

Už při vytváření a přijímání návrhu se tvůrci baví s lidmi, kteří tam bydlí. My kritizujeme, že návrh je hotový, ale s lidmi jej nikdo neprobíral – na druhé straně nějaká participace proběhnout ještě má, tak uvidíme. Z pirátského hlediska by ale bylo fajn, aby to proběhlo předtím, aby mohli lidé konečnou podobu Vítězného náměstí zásadněji ovlivnit, protože nyní už je možno učinit pouze dílčí úpravy. Ale aspoň to.

Finální podobu už architekti představili, co tedy budou lidé moci ještě změnit?

Kde budou stromy, kde budou chodit chodci… Ten samotný vítězný návrh je navázaný na mnoho dílčích stavebních úprav, například komunikace Evropská-Svatovítská. Což je jedna z podmínek, protože vítězný návrh umenšuje počet aut na Vítězném náměstí a zužuje silnice. A doprava už je teď na Kulaťáku hodně zahuštěná. Vítězný návrh je navázaný na komunikace, které ještě nejsou postavené a u nichž si vlastně také nejsme jisti, jestli vzniknou a jestli by vůbec vzniknout měly, jako např. část okruhu přes Suchdol. Nová podoba Vítězného náměstí je závislá na tolika externalitách, že pokud by vznikla teď, v této podobě, tak to možná bude hezky vypadat, ale doprava se zhorší a autem už se včas nedostane „nikdo nikam“.

Doprava v Praze 6 je dlouhodobě předmětem kritiky…

To máte pravdu. Je to jeden z největších a zároveň nejhůře obstaraných dopravních uzlů v Praze, prostě noční můra pro místní. Prahou 6 projíždí spousta tranzitní dopravy – to jsou dlouholeté pozůstatky předchozích pražských vlád, které to prostě udělaly špatně. Už když se plánoval tunel Blanka, tak odborníci upozorňovali, že to zacpe dopravu na Praze 6. No a zacpalo.

Omezování automobilové dopravy je trendem dneška, v tom by vám současné magistrátní směřování mohlo vyhovovat…

Vidíme to i v mnoha jiných světových metropolích, od Vídně přes Londýn a Paříž až po Berlín. Omezuje se osobní automobilová doprava a posiluje MHD, cyklistická infrastruktura a individuální nemotorová doprava – to je podle nás cesta. Není možno neustále rozšiřovat silnice, říkat lidem, že je jejich právo dojet kamkoliv po metropoli autem. To je paradigma, které se musí změnit. Nemůžete si nárokovat, že dojedete všude autem.

Dalším velkým projektem je druhá ranvej letiště. Tam se také netajíte zamítavým pohledem.

To se zase vracíme k participaci. Především pan premiér Babiš něco oznámil o nás bez nás, docela jsme na to tady na Praze 6 koukali. Ta paralelní dráha je už desítky let v územních plánech, ale my si myslíme, že doba výrazně pokročila a stavět v tuto chvíli paralelní dráhu je naprostý nesmysl.

Proč?

Z mnoha, mnoha důvodů. Před koronou přilétalo do Prahy 17–18 milionů lidí, to je naprostý strop, který Praha zvládne. A paralelní dráha by umožnila – a je to jeden z hlavních cílů managementu letiště – navýšení až na 30 milionů cestujících. To je počet, který se do Prahy prostě nevejde. A zároveň ty lidi musíte nějak dopravovat do centra. Centrum bylo přeplněné, doprava nestíhala, na letiště nevede železnice – my jsme snad jediná velká evropská metropole, kde na letiště nevede železnice ani metro, jezdí se tam pouze po silnici, autobusem, taxíky, individuální dopravou. Neexistuje normální vysokokapacitní MHD na letiště. To je naprostá katastrofa a další černý puntík předchozích pražských vlád. Robert Veverka přišel na zastupitelstvo a jako senátní kandidát dostal možnost promluvit – a Piráti jako jediní důrazně požadovali změnu doposavad kladných usnesení Prahy 6. Dali jsme jasně najevo, že tuto paralelní dráhu nechceme. Navíc jsou zde spekulace, že by nová dráha sloužila také pro výrazné navýšení nákladní dopravy, což by s sebou přineslo stavbu mnoha dalších logistických center v okolí a výrazné navýšení pozemní dopravy. To prostě v Praze nechceme, pro tyto účely můžou výborně sloužit i jiná regionální letiště, která o to navíc jeví zájem.

A jaké uvádějí důvody zastánci paralelní dráhy?

Zaznívají argumenty, že paralelní dráha ulehčí původní dráze, že ulehčí obyvatelům, že se bude startovat ze dvou a že k navyšování určitě nedojde… To je ovšem nesmysl, když už by se dráha postavila, tak samozřejmě k navyšování dojde. Současná radnice Prahy 6 navíc absurdně tvrdí, že chce ulehčit lidem, nad kterými startují letadla – ano, pár letadel v okolí první dráhy ubyde, ale další desetitisíce lidí bude postiženo dráhou novou. S letadly se navíc pojí výrazně zvýšené emise a dvojnásobný počet letadel znamená dvojnásobný počet emisí, to nijak obejít nejde. Čili: přinášet další letadla na letiště, které je snad nejblíže centru ze všech evropských metropolí, není správné. A nemyslím si, že by logistické centrum kolem Letiště Václava Havla pomohlo výrazně pražské ekonomice. Myslím si tedy úplný opak toho, čím argumentuje protistrana. Žádná pozitiva to Praze nepřinese.

Počet turistů teď během korony výrazně klesl. Jak se to v Praze projevilo?

Turisté Praze samozřejmě chybí. Turismus zaměstnával až 4 % lidí, na podzim se proto obávám velké vlny pražské nezaměstnanosti. Teď ještě spousta firem přežívá díky státním intervencím, ale na podzim už může být všechno jinak. My chceme turisty do Prahy vrátit a děláme pro to, co můžeme. Praha turisty potřebuje – musí to ale být férově nastaveno na všechny strany. Pandemie ukázala na další problém s bydlením v Praze. My máme na magistrátu na starosti bydlení a třeba mladé rodiny neměly dříve vůbec šanci sehnat pronájem 2+1, 3+1 za dostupné ceny. Teď po koroně se objevily tisíce bytů, běžně za 15 000 na Praze 1. Proč? Protože zmizel Airbnb. Je tedy zřejmé, že nedostupnost bydlení je v Praze navázaná i na fenomén turismu – prostě když máte možnost z bytu 3+1 vydělat 30 tisíc místo 15 tisíc, no tak vyděláváte měsíčně 30, byť za cenu toho, že ten byt turisté více devastují. Ale je samozřejmě nutné hledat rovnováhu, mladé rodiny bydlet musí a turisté Praze hodně přinášejí.

Jednou z pobídek je třeba kampaň „V Praze jako doma“, která má za cíl přilákat do Prahy české turisty. Jak jste s ní spokojení?

Zatím fajn! Lidi to využívají a zdá se, že pochopili, že když v Praze přespíte, je to pro vás dobře, protože za investici do ubytování dostanete něco navíc. Není to jenom, že by stát rozhazoval peníze – tohle je spojeno s vaší útratou. Přespíte v hotelu a dostanete zdarma vstup do pražských památek a atrakcí. Samozřejmě to nevyrovná dopady koronavirové krize plně, ale pár procent navíc to přinese. Praha do toho investovala 120 milionů a jsem přesvědčen, že tyto peníze se Praze mnohonásobně vrátí.


Rozhovor pro Pirátské listy Roberta Veverky do Senátu vedl: Zdeněk Strnad, srpen 2020